You are an IRONMAN!!!

Zondag 2 augustus 2015, het is zo ver. De race waar ik het hele jaar naar toe getraind heb, mijn tweede full distance triathlon, IRONMAN Maastricht Limburg! De wekker gaat om 4 uur. Gezonde zenuwen in de maag en buikstreek, maar het ontbijt gaat er prima in. Ook mijn hele support crew, bestaande uit mijn man Dennis, ouders en schoonouders staan op deze onchristelijke tijd op om direct vanaf de start me van alle kanten aan te moedigen.

In de wisselzone het gebruikelijke ritueel: schuiven met alle spullen, nog even de laatste checks, nog wat eten en drinken. Ook Dóra, Josta en Marieke komen langs om me succes te wensen voordat ze aan het werk gaan in het startvak bij het zwemmen. Het is zo fijn om zo gesteund te worden!

De sfeer bij de start is geweldig. Er staan mega veel mensen op de kade en op de bruggen. Zwemmen is niet mijn sterkste onderdeel, maar ik heb een doel vandaag. Ik wil de hele afstand in borstcrawl zwemmen. Tot nu toe heb ik al mijn triathlons in ieder geval deels, en mijn hele van vorig jaar zelfs helemaal, in schoolslag gedaan.

zwemstart1

Mijn eerste rollende start. Wat is dat lekker starten. Niet de gebruikelijke wasmachine, maar de zwemmers verspreiden zich direct over het water. De Maas is rustig, nauwelijks stroming, golven of wind. Ik kom in een lekker ritme. 3,8 km lang heb ik de tijd om alle aanwijzingen van zwemcoach Marjon de revue te laten passeren. Alle energie naar voren, onder water uit ademen, ontspannen nek en armen en roteren vanuit mijn heupen. Arm en beenbewegingen ontspannen. Als we na 1.6 km een stukje over land moeten rennen kijk ik al verbaasd op mijn horloge, maar als ik uit het water kom ben ik bijna hysterisch van blijheid. 1.34.12!!! Zo snel heb ik nog nooit gezwommen! En mijn doel heb ik gehaald. Alles in borstcrawl! One happy dolphin 🙂

Fietsen vind ik al leuker dan zwemmen, maar het hoogteprofiel van deze route boezemt me enigszins angst in. Het eerste rondje ga ik heerlijk en rij ik een PR op de Cauberg (oké, het scheelt maar 2 secondes maar toch 🙂 ) Het tweede rondje gaat al beduidend rustiger, maar nog steeds lekker. Op het eind kom ik nog bijna in botsing met een fietser die geen benul heeft dat hij het parcours van de Ironman is opgefietst. Eerst even schrikken, maar ook wel weer grappig om zijn verbaasde gezicht te zien.

fiets

Oké, dan kan nu de race beginnen. Mijn favoriete onderdeel: de marathon!

Hé, wat gebeurt er nou?! Direct in de eerste kilometers merk ik dat ik andere benen heb dan anders. Ze voelen zwaar en willen niet meer vooruit. Als we na een paar kilometer langs de Maas de Sint Pietersberg opdraaien voelt het helemaal alsof er lood in mijn benen zit. Wat doen al die wandelende mensen op het parcours? Willen ze langer genieten van de muziek van André Rieu, die zijn muziek laat klinken door de luidsprekers naast zijn huis? Nee, blijkbaar heeft iedereen het zwaar… In de voorbereiding naar deze triathlon ging het lopen lekker. Na een marathon in 4 uur 10 vorig jaar had ik ergens in mijn achterhoofd het doel vandaag binnen de 4 uur te blijven. Het is al heel snel duidelijk dat ik dit doel op kan geven. Sterker nog, ik ga mijn langzaamste marathon ooit lopen: 4 uur 56 minuten en 10 seconden blijkt na de finish. In het begin ben ik daar mee bezig. Kan ik toch nog versnellen? Dit kan toch niet? Zo kom ik er nooit! Dan zet ik de knop om. Het is gewoon veel zwaarder dan ik had gehoopt. Toen ik vrijdag het parcours op de fiets had verkend was dat me al wel duidelijk, dus wat loop ik nou moeilijk te doen? Ik loop door het schitterende Limburgse land samen met heel veel ander atleten. Net als bij het zwemmen en fietsen worden we aangemoedigd door geweldige mensen langs de kant en op de terrassen. Ik ga gewoon zorgen dat ik ga finishen in de eerste IRONMAN in Nederland en genieten! Het voelt bijzonder om hier onderdeel van te zijn. Stukken wandelen wisselen zich af met stukken rennen en na 13 uur 37 minuten en 4 seconden klinken de magische woorden uit de mond van speaker Ruud: “You are an IRONMAN!” Wat een blijdschap! Al mijn supporters komen naar me toe na de finish en ik ben dol blij om ze te zien. Het is echt niet voor te stellen hoe veel het scheelt als ik het zwaar hebt en ik zie alle voor mij belangrijke mensen aan de kant staan. Ik moet wel naar ze lachen omdat ik zo blij ben dat ze er zijn en ik ga rechter en harder lopen. Ik ben zo dankbaar dat ze daar elke wedstrijd weer staan.

hardlopen

Op de adrenaline lukt het om na de finish nog wat rond te lopen en nog wat te drinken en de nog finishende mensen binnen te klappen, maar dan is het toch echt tijd om naar bed te gaan…

finish

The road to Maastricht

Hoe heb ik me het afgelopen jaar voorbereid op deze dag? Het zal misschien klinken als een oh ja, de sponsors moeten ook nog genoemd worden, maar voor mij zijn zij een essentieel onderdeel van deze periode. Het geeft aan hoe goed onze sponsors aansluiten bij mijn beleving van sport.

Laat ik beginnen met het eerste onderdeel: het zwemmen. Toen ik begin begin dit jaar met Dóra een workshop sportvoeding en TI zwemmen bijwoonde had ik nooit kunnen bedenken wat er daarna allemaal zou komen.

Vanaf de workshop werken we samen met Swimfantastic. Ik schreef al dat zwemmen niet mijn allerbeste onderdeel is. Ik schreef hier al eerder een blog over, maar in het afgelopen jaar heb ik veel vooruitgang geboekt door de Total Immersion techniek aan te leren. Ontspannen in het water liggen was een ervaring die ik niet kende. Ademhalen is niet vanzelfsprekend en de combinatie van een ontspannen lichaam en ademhaling heeft mij veel meer plezier gegeven in het zwemmen. Verschillende open water trainingen in het Nieuwe Diep en de Nieuwe Meer hebben mijn vertrouwen vergroot waardoor ik denk ik niet snel meer in paniek zal raken, wat er ook gebeurt in het water. Naast dat de techniek er ook nog eens voor zorgt dat ik minder energie verbruik tijdens het zwemmen en uitgeruster uit het water kom. Niet op de laatste plaats is het enthousiasme van Marjon is zo groot, dat ik de hele race haar stem in mijn hoofd hoor en elke keer één van de aanwijzingen die we tijdens de les krijgen als focuspunt neem wat 3, 8 kilometer voorbij laat gaan alsof het een rondje om de kerk is. Heel veel voordelen dus. En ik hoop nog veel te leren in het komende jaar want er is nog ruimte voor verbetering!

SportvoedingTriathlon is al langer onze sponsor. Bij een triathlon is het hebben van een voedingsplan belangrijk. Een hele triathlon red je niet zonder onderweg te eten. Ik oefen ook voor de wedstrijd met het eten en drinken van de producten die ze tijdens de wedstrijd gebruiken. Maar ik probeer natuurlijk ook af en toe andere merken uit waarvan de smaken me lekker lijken waarbij Maxim en Clif Bar mijn favorieten zijn.

Ook konden we in samenwerking met Smart Athlete wetsuit testdagen organiseren. Op één van deze dag heb ik mijn nieuwe, heerlijk zittende Zone 3 Aspire wetsuit gekocht wat ook enorm bijdraagt aan meer zwemcomfort. Mijn vorige wetsuit was overal 5 mm. neopreen. Nu heb ik een pak dat op de gewenste plekken meer  bewegingsruimte geeft. Een wetsuit is een behoorlijke uitgave, dus om deze te kunnen passen voordat je een duurder exemplaar aanschaft is erg prettig. Ook voor mijn elastische veters en mijn frame tasje voor het fietsen kan ik bij Smart Athlete terecht, zij hebben een enorm assortiment aan mooie spullen.

Dan het fietsen. Om fit en met een goede basisconditie de winter door te komen heb ik getraind bij Wattbike, de Tri/Endurance training. Elke week 1,5 uur op de wattbike om de afwisselende trainingen af te werken. Ik ben niet zo goed in de winter buiten fietsen… Het is te vroeg donker en als het ook maar een beetje glad lijkt ben ik bang om te vallen. Een binnen training is dan ideaal. Het leuke aan de Wattbike trainingen is dat ik kan zien hoeveel vermogen ik trap. Dit kan natuurlijk per week verschillen afhankelijk van de actuele situatie. Maar omdat we aan het begin en aan het eind van het seizoen een uithoudingstest gedaan hebben kon ik zien dat ik aan het eind van het seizoen sterker was dan aan het begin. Kon ik aan het begin van het seizoen bij de 45 minuten test 197 watt wegtrappen, aan het eind was dit 210. Dit was een goede voorbereiding op het trainingskamp op Lanzarote wat ik met Josta en Dóra heb gedaan bij Trisports en op een trainingsweek in de Pyreneeën later in het jaar wat beide weer hele goede stappen waren in de aanloop naar de IRONMAN. Ook hoor ik tijdens het fietsen de stem van de trainer, Joost in dit geval, die ons de instructies geeft voor de beste rijstijl. Soms let ik meer op het draaien van mooie rondjes, probeer ik mijn voeten af te vegen in plaats van alleen te duwen en trekken. Dan weer let ik op de cadans, op souplesse in plaats van op kracht. Naarmate de race vordert wordt dit steeds belangrijker omdat ik nog al de neiging heb om veel te zwaar te trappen en zo mijn knieën aan gort te rijden nog voor ik aan het hardlopen begonnen ben.

Bij Wattbike doen ze ook aan persoonlijke begeleiding, My Perfect Coach. Ik heb de afgelopen 4 maanden getraind met de schema’s die persoonlijk gemaakt zijn toegespitst op mijn doel. Natuurlijk kun je het ook zelf doen. Ik heb vorig jaar gewoon mijn eigen trainingen bedacht. Dit jaar wilde ik het anders aanpakken en kijken wat er zou gebeuren als ik volgens andere principes train. Het grootste verschil met de trainingen die ik vorig jaar heb gedaan zijn de intervallen geweest, zowel bij het lopen als bij het fietsen. Vorig jaar deed ik wel af en toe iets van versnellingen, maar nu het in mijn schema stond pakte ik het veel serieuzer aan. Met name bij het fietsen ben ik hierdoor zeker sterker geworden, maar ook bij het lopen merkte ik dat ik makkelijker hogere snelheden kon volhouden (helaas niet op wedstrijddag, maar ik had dan ook niet op veel heuvels getraind met lopen).

Om mijn algemene conditie en kracht op pijl te houden heb ik soms wat core power of body power lessen gevolgd bij het USC. Het assisteren in de triathlon cursus die we als WOMENdurance team hebben gegeven voor het USC was ook een goede oefening voor mezelf. Door te assisteren bij de Dam tot Dam trainingen voor studenten krijg ik zelf nog een beetje looptechniek oefening. Ik ben een zelfgeschoolde loper, dus het is leuk om te horen hoe het eigenlijk ‘moet’.

Het grootste deel van het jaar heeft dus in het teken gestaan van fit worden en fit blijven. Ik eet daarbij redelijk gezond (ik kan het snoepen nog slecht laten, maar compenseer dat met veel verse groenten), sport veel maar neem ook mijn ontspanning. Regelmatig een goede sportmassage bij Sportmassageplus31 hoort daar wat mij betreft absoluut bij. Ik heb af en toe last van een wat ‘pijnlijk’ rechterbeen waarbij bij de massage altijd weer blijkt dat mijn linkerbeen veel meer knopen vertoond dan mijn rechter. Voor een wedstrijd of juist erna is het heerlijk om de spier los te laten maken en dat houd me op de been denk ik.

Het doen van een triathlon is iets wat je niet zomaar doet. Uit het overzicht hierboven blijkt wel dat ik veel voorbereiding heb gedaan. Zonder enige discipline en doorzettingsvermogen en steun van mijn man en familie zou dit niet lukken, en dat is het dubbel en dwars waard! Het is wat mij betreft de mooiste en meest afwisselende sport die er is!!!

Dit bericht is geplaatst in Blogs & Nieuws met de tags , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Één reactie op You are an IRONMAN!!!

  1. Geert van Gerven schreef:

    Lieve Marijcke, heel erg leuk om jouw verslag te lezen. Ik wist overigens nog niet dat Maastricht de eer heeft gekregen om de eerste Ironman in Nederland te mogen houden, dat maakt deze tocht helemaal speciaal. Echt een topprestatie van jou! Jammer dat wij er niet bij konden zijn. Nogmaals gefeliciteerd! Groeten, Marlou & Geert

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.