Start van het seizoen borrel en de 1e USC triathlon training

Op 3 april waren we te gast in de showroom van SportvoedingTriathlon.nl om met familie, vrienden en een aantal sponsoren het nieuwe sportjaar af te trappen. Onder het genoegen van een drankje en een hapje hebben we gekeken naar de presentatie van Josta, die een overzicht gaf van alle evenementen die we afgelopen jaar hebben gedaan en de plannen voor volgend jaar van alle teamleden. We gaan in ieder geval met elkaar starten op een aantal sprint en Olympische afstanden, en genoeg individuele doelen voor 2016. Daarnaast start Josta haar nieuwe bedrijf, Trispiration, waar zij na haar zwangerschap vol mee aan de slag zal gaan. Het maken van trainingsschema’s, (nu al voor het hele team waardoor wij super gericht kunnen trainen), het geven van workshops, veel mooie activiteiten voor triathleten. Hou haar facebook pagina in de gaten voor alle ontwikkelingen.

Super gezellig en een goede aftrap voor ons nieuwe jaar!

IMG-20160403-WA0032[1]IMG-20160403-WA0030[1]

Start van de triathlontraining

Afgelopen donderdag waren we terug in de showroom voor de start van de eerste van de twee USC triathlon trainingen die we geven dit jaar. We beginnen met de hardlooptraining van Gabriela met veel technische tips en een paar lekker intervals.

Daarna is het tijd voor Matthias die ons het belang voor voeding bij sporten uitlegt. Nadenken over voeding begint ver voor de wedstrijd. Het is belangrijk om er voor te zorgen dat het lichaam voldoende energie heeft om alle trainingen in aanloop naar de wedstrijd uit te voeren. Ook wil je goed herstellen (waar voldoende slapen zeker ook een rol in speelt). Koolhydraten, eiwitten, vetten, wanneer, hoeveel en welke? Het plannen van de maaltijden, waar ben je als je klaar bent met een training, kun je binnen 30  minuten de eiwitten binnen krijgen die je nodig hebt voor herstel?

Naast deze voedingsstoffen wil je ook de vitamines, mineralen en aminozuren op peil houden. Zeker als je veel aan het zweten bent is dat een aandachtspunt.

Sportvoeding komt om de hoek kijken naar mate de trainings- of wedstrijdtijd toeneemt. Hoe langer de sporttijd hoe meer energie je nodig hebt, waardoor je tijdens de training of wedstrijd energie wilt aanvullen. Om te weten welke sportvoeding je wilt gebruiken tijdens de wedstrijd is goed om de verschillende merken uit te proberen zodat je weet welke smaken je lekker vindt en welke substanties of merken je maag goed kan verdragen bij sporten op een hoge intensiteit, als de opname minder goed is. Om de voeding goed te kunnen verwerken is een vochtplan net zo belangrijk als het etensplan.

Alle informatie die we krijgen sluit zeker aan bij mijn eigen ervaring. Bij de lange afstand van de triathlon red je het niet als je niet gedegen nadenkt over de energie die je nodig hebt om de voor mij bijna 13 à 14 uur achter elkaar te sporten op een hoge intensiteit. Ik weet dat ik redelijk de vaste repen kan verdragen tijdens het fietsen (de Maxim cappuccino reep is net een echt kopje koffie onderweg 🙂 ), maar na het fietsen de overstap maak naar alleen vloeibare dranken. Er zijn ook triathleten die zweren bij alleen maar gels en vloeibaar tijdens een wedstrijd. Het werkt zoals eerder gezegd voor iedereen anders.

De belangrijkste boodschap van de avond was in ieder geval denk na over wat je eet en drinkt, en start daar niet mee net voor de wedstrijd.

PSX_20160415_200213[1]

Een ander hoogtepunt van de avond was de presentatie van de WOMENdurance bidons, in onze teamkleuren. Alle deelnemers van de training hebben er 1 meegekregen en zijn zo een klein beetje onderdeel geworden van ons team 🙂

 

Dank je wel SportvoedingTriathlon.nl voor de leuke avond!

PSX_20160415_200335[1]

 

 

Dit bericht is geplaatst in Nieuws (clinics/aankondigingen) met de tags , , , , , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.